"ای ام تریدینگ" مرکز آموزش کسب در آمد اینترنتی و اصول موفقیت در زندگی به صورت نوین و کاربردی

نظرسنجی سایت

سلام دوست عزیز، از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ بابت نظر ارزشمندتان سپاسگزاریم

بهترین روش های پس انداز پول


بهترین روش های پس انداز پول

حتما در مورد نحوه مدیریت پول مطالبی خوانده اید یا از دیگران شنیده اید. خیلی از مردم پس انداز پول را یکی از راه های مدیریت پول می دانند. کاملا درست است. البته این یکی از سخت ترین کارها برای افراد ولخرج و حتی افراد کم در آمد است. در این اوضاع نابسامان اقتصادی که همه اقشار جامعه را درگیر کرده، ممکن است پس انداز کردن پول غیر ممکن به نظر برسد. حق با شماست، ولی بعضی وقت ها هم می شود با درامد کم هم پس انداز کرد.

پس انداز می تواند پولی یا غیرپولی باشد. اگر از حقوق تان چیزی تا پایان ماه نمی ماند، نگران نباشید با صرفه جویی در مصرف روزانه تان، ارزان سفر کردن و ارزان زندگی کردن می توانید، پس انداز کنید. در این مقاله چند روش پس انداز پول را به شما می گوییم. ممکن است بعضی از این روش ها را در زندگی تان استفاده کرده اید ولی ساده از کنارشان رد شده اید و به چشم تان نیامده باشد. روش هایی که در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم، ساده هستند و حتی بسیاری از ثروتمندان هم از این روش ها استفاده می کنند. با ما همراه باشید.

1. فهرست بندی و بودجه بندی کنید


همانطور که برای کارهای روزانه تان برنامه ریزی می کنید، برای دخل و خرج تان هم برنامه ریزی کنید، می توانید جدول بکشید و جلوی هر آیتم، هزینه های معین را بنویسید. مقدار باقی مانده را پس انداز کنید. با این روش پول تان را بهتر مدیریت می کنید و از بی محابا خرج کردن جلوگیری می کنید. آیتم هایی که در جدول قرار می دهید می تواند اجاره خانه (اگر مستاجر هستید)، هزینه پوشاک، هزینه خوراک، کرایه راه، هزینه جانبی خودرو و بنزین (اگر از خودرو شخصی استفاده می کنید)، بیمه، هزینه درمانی، تفریح، سفر، آب، گاز، برق، تلفن، شارژ ساختمان، کلاس های آموزشی، هزینه فرزندان (درمانی و چکاپ ماهانه، درسی و مدرسه، لباس، خوارک، تفریحی و …) باشد.

بدیهی است که در صورتی که درآمدتان کم است نمی توانید برای همه موارد فوق پول کنار بگذارید البته همه بعضی از این هزینه ها دوره ای هستند. ولی می توانید با صرفه جویی، پس انداز کنید. حتی اگر مقدار کمی هم ماند، باز هم پس انداز کنید. حتما روزی به دردتان می خورد.

2. از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید


به جای هزینه های سنگین کرایه روزانه، میتوانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. مگر اینکه آنقدر درآمدتان زیاد باشد که استفاده از تاکسی های آنلاین یا کرایه های آژانس برای تان چیزی نباشد. گرفتن کارت بلیط اتوبوس و مترو خیلی از هزینه تان کم می کند. بسیاری از افراد جوان، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را افت کلاس می دانند و تصور می کنند شأنشان از دوستان خود که با خودروهای شخصی رفت و امد می کنند کمتر می شود. در صورتی که چنین نیست. شما دارید پول خود را مدیریت می کنید تا در آینده پس انداز داشته باشید و در خرج های ناگهانی که برای تان پیش میاید، کم نیاورید. پس خجالت را کنار بگذارید. با دریافتی ماهانه تان رو راست باشید.

3. از محصولات تخفیف دار استفاده کنید


یکی دیگر از روش های پس انداز پول، استفاده از محصولات تخفیف دار است. ممکن است این تخفیف ها شامل خوارک، پوشاک، تفریح، سفر، کتاب و محصولات فرهنگی و … باشد. می توانید در خبرنامه سایت های ارائه دهنده خدمات تخفیف دار مانند تخفیفان و نت برگ و … عضو شوید و از اخرین رویدادهای تخفیف دار مطلع شوید. حتی فروشگاه های زنجیره ای، هر ماه تعدادی از محصولاتشان را با تخفیف می فروشند. اگر فرصت دارید هر ماه سری به این فروشگاه ها بزنید یا از طریق تلفن گویا از تخفیف ها مطلع شوید. با این روش، می توانید مقدار زیادی پس انداز کنید.

4. برای کاهش هزینه های درمانی، به بیمارستان های طرف قراردادتان مراجعه کنید


بیمارستان هایی هستند که طرف قرارداد با بیمه های تکمیلی و یا بیمه های رایگان (مانند نیروهای مسلح) و…. هستند. قبل از مراجعه به بیمارستان، حتما نوع بیمه طرف قرارداد را چک کنید. اگر نوع بیمه خدمات درمانی شما، مشمول تخفیف و یا رایگان هست، حتما استفاده کنید. این حق شماست. هر ماه مبلغی بابت بیمه از حقوق تان کسر می شود، پس بهتر است از این حق تان بهره ببرید.

5. برای پیرایش ماهانه، به آموزشگاه های آرایشگری سر بزنید


چرا آموزش گاه های آرایشگری؟ چون داشتن مدل رایگان برای هنرجویان الزامی است؛ هنر جویان برای تمرین آرایشگری، از افراد می خواهند تا مدل شان شوند بدون دریافت پولی. این آموزشگاه ها را رصد کنید، حتما از پیشنهاد مدل استقبال خواهند کرد. برای خانم هایی که مرتبا به آرایشگاه می روند و هزینه های زیادی را صرف آرایش و پیرایش می کنند. حتی برای مناسبت های عروسی و تولد میتوانید مدل رایگان شوید. نگران کیفیت کار نباشید. هنرجویان برای کسب نمره از مربی شان، خوب کار می کنند.

6. از تورهای تخفیف دار یا لحظه آخری استفاده کنید


اگر زیاد اهل گردش و تفریح هستید و نگران هزینه های سفر هستید، می توانید از تورهای تخفیف دار و لحظه آخری بهره مند شوید. یا اگر خودتان به مسافرت می روید، از وسایل نقلیه ارزان تر استفاده کنید، هتل ارزان قیمت تر رزرو کنید و مدت زمان کمتری در مقصد بمانید تا از هزینه های اضافی بکاهید. حتی اگر در آمدتان بالاست، باز هم سعی کنید ولخرجی نکنید، هواپیمای خیلی گران سوار نشوید و هتل های خیلی لوکس رزرو نکنید. با این روش می توانید پول بیشتری پس انداز کنید و البته در خریدهایتان در کشور و یا شهر مقصد کم نمیاورید.

7. مبلغی را از حسابتان بردارید و در کیف پول خود بگذارید


یکی از بهترین روش های کنترل هزینه های ماهانه این است که مبلغ معینی را سر هر ماه از حسابتان بر دارید و در جیب تان بگذارید. با این روش دیگر حواستان به سمت کارتتان نمی رود تا وسوسه بشوید. هزینه های روزانه مانند کرایه، خورد وخوراک جزیی، و یا هزینه های شارژ اینترنت گوشی و … را در کیف تان بگذارید. برداشتن مبلغ از روی درآمد دو مزیت دارد. اول اینکه از خرج شدن بیهوده پول شما جلوگیری می‌شود و دوم اینکه با انجام مداوم اینکار و مشاهده افزایش موجودی این پس‌انداز، انگیزه شما برای اینکار بیشتر افزایش می‌یابد

8. اجناس ارزان قیمت در بلند مدت نخرید


حتما این جمله معروف را شنیده اید: آنقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم. یعنی اینکه اگر شما یک بار جنس گران قیمت خریداری کنید به دلیل کیفیت مطلوب با دوام تر هستند و دیر کهنه یا خراب می شوند و مجبور نیستید سالی چند بار آن جنس را بخرید؛ یک بار برای همیشه. ولی اگر به جنس ارزان قیمت پول بدهید به دلیل کیفیت پایین، با دوام نیستند و شما مجبور می شوید بارها و بارها هزینه کنید و به این شکل هزینه های تان بالا می رود.

9. به جای خرید محصولات فرهنگی، آنها را اجاره کنید یا امانت بگیرید


با توجه به گران شدن قیمت کاغذ و در نتیجه قیمت کتاب های چاپی، تمایل برای کتاب های الکترونیکی و یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه بیشتر شده است. پیشنهاد می شود کتاب هایی را که فقط یک بار خوانده می شود ، از کتابخانه امانت بگیرید و مطالعه کنید مگر اینکه خیلی ضروری باشد و در طول سال چند بار مورد استفاده قرار بگیرد.

10. به دنبال آموزش و یادگیری باشید


بدون هیچ اطلاعی وارد سرمایه گذاری نشوید. حتما کتاب هایی با موضوع بازاریابی و فروش، تبلیغات، مذاکره، مدیریت مالی، توانایی تحلیل اقتصادی، موفقیت در کسب و کار، روش های مختلف سرمایه گذاری (با توجه به نوع سرمایه گذاری تان) مطالعه کنید. هر چه بیشتر مطالعه کنید، بیشتر رشد می کنید و با درک و آگاهی بیشتر قدم بر می دارید. اگر مطالعه کردن از فرصت و حوصله شما خارج است، می توانید از کارشناسان اقتصادی در همه زمینه ها، مشاوره بگیرید یا در صورت امکان، در کارگاه های آموزشی شرکت کنید.

11. حساب پول تان را داشته باشید


همیشه باید بدانید که موجودی حسابتان چقدر است و جیبتان چقدر پول دارد. خیلی از افراد هستند که از موجودی حسابشان بی اطلاعند. این امر باعث می شود که کنترل مخارج و درآمدها دشوار شود.

روش های پس انداز پول در حساب های پس انداز

هر سال ما با شوک مالی روبرو هستیم. قیمت ها ناگهان چند برابر می شود و بعد راکد می ماند. نبود امنیت شغلی هم یک نوع مساله استرس زا است و باعث نگرانی افراد می شود. ولی با پس انداز پول در حساب های پس انداز ، می توانیم تا حدودی این شوک را رد کنیم. البته به مدت کوتاه!

پس انداز اضطراری

بهتر است ۱۰ درصد در آمد خود را در حساب پس انداز اضطراری واریز کنید. پس‌انداز اضطراری شما باید به راحتی و به سرعت قابل دسترس باشد، به طور مثال، سرمایه‌گذاری این مبلغ در صندوق های سرمایه‌گذاری، سهام یا اوراق مشارکت شاید ایده خوبی نباشد چون نقدا در دسترس نیست. با وجود این، سرمایه‌گذاری در حساب بانکی بلندمدت شاید گزینه خوبی برای نگهداری چنین وجوه اضطراری باشد.

پس انداز بازنشستگی

از همین الان شروع به پس انداز پول برای دوران بازنشستگی تان کنید. اینطور فکر نکنید در جوانی تا می توانید ولخرجی کنید و در سن پیری شروع به پس انداز کنید؛ با این طرز فکر بازنده اید. هر چیزی متعادل باید باشد پس انداز و خرج کردن باید متعادل باشد. هر چه زودتر شروع به پس انداز برای دوران بازنشستگی تان کنید، در نهایت پول بیشتری به دست خواهید اورد. این نوع پس انداز می تواند سرمایه گذاری در بیمه های عمر، بازار بورس و اوراق باشد.

پس انداز شخصی

پس‌انداز شخصی حسابی است که شما پول لازم برای خریدهای بزرگ را جمع می‌کنید. خرید چیزهایی که تمایل دارید،بدون در نظر گرفتن امنیت مالی‌تان، فقط باعث افزایش ریسک مالی و افزایش بدهی می‌شود. پس‌انداز شخصی‌تان را با شرایط فعلی تطبیق دهید. با محاسبه هزینه‌هایی که دارید، مبالغی که برای حساب بازنشستگی و حساب اضطراری کنار می‌گذارید، الباقی در آمد ماهانه را کنار بگذارید و خودتان را متعهد به پس انداز ماهیانه کنید. اگر قصد دارید مخارج‌تان را کم کنید، پس‌انداز ماهانه را افزایش دهید، برای اینکار ابتدا پس‌انداز را بردارید و سپس با باقیمانده پول، مخارج را تنظیم کنید.

پس انداز پولی و غیر پولی در بانک

یکی از روش های مرسوم پس انداز پول در بانک هاست. این روش در بین همه مردم جا افتاده است. بعضی از مردم با توجه به مخارج زندگی شان مقداری از حقوق خود را در بانک می گذارند تا هم برای روز مبادایشان نگه دارند و هم از تسهیلات بانکی استفاده کنند. بعضی ها هم در بانک پول زیادی می گذارند تا از سود ماهیانه اش بهره مند شوند. البته بر سر پس انداز کردن و یا نکردن پول در بانک بین مشاوران اقتصادی اختلاف نظر است.

عده ای اعتقاد دارند به جای پس انداز پول در بانک، آنها را به گردش بیندازند تا پول از ارزش نیفتد، یعنی سرمایه گذاری در بازارهای فعال مانند بازار بورس، طلا و سکه، ارز، مسکن، نفت و گاز و صنایع، خودرو، ملک و غیره. در مقابل عده ای هم، پس انداز پول در بانک و سود گرفتن ماهیانه و خرج یا پس انداز سود ماهانه را پیشنهاد می کنند. تصمیم با خودتان است. اگر درسرمایه گذاری های بلند مدت صبر زیادی ندارید، در بانک بگذارید و سود بگیرید ولی اگر صبور هستید در بازارهای بورس و مسکن و ملک و غیره که در بلند مدت جواب می دهد، سرمایه گذاری کنید.

روش دیگری برای پس انداز در بانک هم وجود دارد که مخصوص خانم ها است. می توانید به جای پس انداز پولی، طلا یا سکه های تان را در بانک بگذارید. می توانید از این طلاها بهره پولی ببرید به جای اینکه طلا یا سکه های تان را بلااستفاده در کمد بگذارید، آنها را در بانک های کارگشایی بگذارید و به ازای وزن طلایتان و قیمت روز طلا وام بگیرید. بعد از مدتی می توانید این میزان وام را برگردانید و طلایتان را آزاد کنید. این روش در مواقع اضطراری خیلی به درد می خورد.

  انتشار : ۵ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 307

برچسب های مهم

© 1398 تمامی حقوق برای ای ام تریدینگ ™ میباشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما